24 Disember 2008

Rumah P.Ramlee

The other week Mum was here with cousin Dba, we went to Rumah P.Ramlee. That was my 3rd/4th visit, each time with different 'tourist' as if i'm the tour guide la kan, for bringing the people here and there. I've blog bout this place before. Just to share it again to those who might've missed. =)


Rumah Kelahiran P.Ramlee yang terletak di Lot 2180, Jalan P.Ramlee, Pulau Pinang ada
lah merupakan tempat kelahiran Allahyarham P.Ramlee. Rumah ini telah dibina pada tahun 1926 oleh bapa P.Ramlee bersama dengan bapa saudaranya Rejab Bin Hussein. Rumah ini telah dibaiki oleh bapa saudaranya di zaman pendudukan Jepun dan sekali lagi pada tahun 1948.

Rumah ini kini telah dibaik pulih buat kali ketiga oleh Arkib Negara Malaysia pada tahun 1991 dan telah dibuka dengan rasminya oleh Y.B. Dato Sabbaruddin Chik, Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia pada 31 Disember 1991. Penubuhan Rumah Kelahiran ini adalah untuk memelihara kekal rumah lama ini sebagai tanda dan ingatan kepada Seniman Agong yang banyak berjasa dalam bidangnya kepada bangsa dan negara. Rumah kelahiran ini juga akan menjadi tempat yang boleh dilawati oleh orang ramai serta bagi menarik minat pelancong terhadap warisan seni budaya tanah air.

Oleh kerana rumah ini adalah bangunan kayu lama, kerja-kerja membaik pulih telah dilakukan oleh Jabatan Arkib Negara Malaysia dengan mengekalkan 100% bahan-bahan asal, terutamanya ukiran kayu. Kesemua bahan yang dipamerkan adalah terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu bahagian dalam dan luar rumah. Bahagian dalam rumah mempamerkan aspek-aspek kehidupan P.Ramlee semasa zaman remaja di mana diruangan menempatkan alat-alat dan gambar-gambar mengenai kegiatan beliau dalam bidang seni dan juga sukan. Di samping itu, ia juga mempamerkan katil besi, peti besi menyimpan pakaian dan koleksi pakaian P.Ramlee.

(source:http://www.ctl.utm.my/merdeka/calon/merdeka24/rmh_pramlee.html)

view of the house

his IC

his old bicycle



model terpoyo of the day

giling, ok. no blender2, no lesung2.


the bedroom

There is also a P.Ramlee Gallery, next to the wooden house, but unfortunately no photographs allowed inside. There are a lot of interesting things in the gallery - P.Ramlee's old flute, violin, fave shirts, sunglasses and the suitcase he brought along to studios during shoots. The are also many old photographs of his movies, his hand-written songs & music notes, etc.

Even the trees/plants at the outside of the house are said to be the exact as P.Ramlee's original house then.

This is a place where you sure want to come & bring your family esp the grams.

3 ulasan:

  1. agak poyo rr dak bju pink tuhh!!~
    lalalalalala

    BalasPadam
  2. kat sini pun byk 'modal gamba', rumah tua..

    saya sgt jeles..

    BalasPadam
  3. mimin,
    poyo mcm kakak die jugak xp

    carrotsusu,
    jgn jeles. mari sini jln2. =D

    BalasPadam

09 10