29 Mac 2023

Pusat Sains Negara Cawangan Utara, Alor Setar

Pada akhir tahun yang lalu, kami akhirnya mendapat peluang untuk melawat Pusat Sains Negara (PSN) Cawangan Alor Setar. Sebelum ini, semasa kami mengembara di Alor Setar pada tahun 2020, peluang untuk mengunjungi PSN tidak terbuka kerana ia sedang ditutup untuk tujuan penambahbaikan. Namun pada bulan Disember tahun lepas, kami berjaya membawa anak-anak kami ke tempat ini.

Pusat Sains Negara Cawangan Utara terletak di kawasan Gunung Keriang dan merupakan destinasi yang menarik untuk dilawati oleh semua golongan, sama ada kanak-kanak atau dewasa. Semua orang dialu-alukan untuk datang dan memperoleh pengetahuan baru di sini. Kawasan ini juga berdekatan dengan Muzium Padi yang menarik perhatian.


Pusat Sains Negara Cawangan Utara di Alor Setar ini menawarkan pelbagai aktiviti dan pameran interaktif yang bertujuan untuk menggalakkan minat dan pemahaman tentang bidang sains dan teknologi.

Pelbagai pameran yang ditawarkan merangkumi topik-topik seperti tenaga, fizik, biologi, sains forensik dan banyak lagi. Tambahan pula, terdapat program-program dan kerjasama dengan sekolah-sekolah dan universiti-universiti bagi memperkukuhkan lagi pemahaman dalam bidang sains di kalangan pelajar-pelajar dan masyarakat umum.

Pameran interaktif Pusat Sains Negara Cawangan Utara merangkumi pelbagai topik sains yang menarik, termasuklah tenaga, fizik, biologi, sains forensik dan banyak lagi. Di tempat ini, para pengunjung dapat belajar secara santai dan berinteraksi dengan pameran melalui pelbagai aktiviti seperti eksperimen sains, permainan dan bahan-bahan interaktif.







Di bahagian Thinking Station, para pengunjung berpeluang mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti kreatif yang ditawarkan dan menghasilkan dua kraf yang dapat dibawa pulang sebagai kenangan.

Pada kunjungan kami, Balqis memilih untuk membuat mainan kraf manakala Bilal memilih untuk membuat cenderamata button badge dan key chain.




Tempat bermain educational toys untuk kanak-kanak


Di kawasan luar bangunan Pusat Sains Negara Cawangan Alor Setar, terdapat taman permainan yang sesuai untuk kanak-kanak. Di sini, anak-anak boleh bermain sejenak selepas mendalami pelbagai ilmu di PSN.





Selain itu, kawasan sekitar Gunung Keriang turut menawarkan pelbagai pilihan restoran yang menyajikan hidangan lazat yang patut dicuba.

Kami amat berpuas hati dengan kunjungan kami ke Pusat Sains Negara Cawangan Alor Setar dan pasti akan kembali lagi jika diberikan peluang.

Anda dah pernah mengunjungi Pusat Sains Negara di Kuala Lumpur atau Alor Setar? Jangan lupa untuk berkongsi pengalaman anda dalam ruangan komen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

09 10