30 November 2023

Little Daie Challenge 2023 by Little Caliphs Penang Zone

Simpan sini buat kenangan - Bilal's first competition.

Bilal dipilih mewakili tadika dalam acara Storytelling (bersama dua lagi kawan) dan Hafazan (Pra Tahfiz) untuk Little Caliphs Little Da'ie Challenge 2023 (Penang Zone).

Semi-final Little Da'ie Challenge dibuat secara tertutup manakala Pentas Akhir LDC 2023 Penang Zone pula dibuat secara terbuka di Mydin Mall, Bukit Mertajam.

Alhamdulillah, Mummy bangga dengan Bilal walaupun tak dapat hadiah untuk semua acara, tapi berjaya habiskan pertandingan dengan tenang saja. Mummy yang over nervous ya hahaha!



Sebenarnya, bila terpilih masuk akhir untuk acara Hafazan ni pun memang Mummy tak sangka. Takut juga Bilal tak dapat habiskan bacaan masa semi-final tu. 

Bila final ni, saingan boleh tahan sengit pula tu. Peserta-peserta lain baca hafazan dengan berlagu-lagu bacaannya. Mummy pun tak persiapkan Bilal macam tu. Hanya bantu perbaiki tajweed dan makhraj saja. 

Tapi Mummy tetap bangga dengan Bilal sebab dapat habiskan bacaan dengan tenang, tak takut nak naik pentas yang besar dan ramai sangat yang tengok kat bawah tu. Mummy sendiri rasa masa sendiri 6 tahun rasanya tak lepas nak hafaz 4 surah yang diberikan untuk kelas Pra Tahfiz tu, ini kan pula nak masuk bertanding depan orang ramai tu. 

My Delicious Superhero

Abi lupa buka topi carrot hahaha

Storytelling ni pula, memang tak jangka menang walaupun memang harap sangat menang. Masa semi-final budak bertiga ni main-main betul. Siap betulkan dialog kawan lah. Nak buka costume sangkut kat microphone lah.

Sekali masa final, they gave their best! Shout out to myself and Nenek sbb last minute prepare tambahan costume sayur yang teacher tak dapat cari yang jual punya. Penat-penat last minute buat semua preparation, nasib baik menang. JK!

Hafazan (Bacaam Surah At-Tin & Ad-Dhuha) - consolation

Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Final Storytelling My Delicious Superhero - 2nd place

Yang paling utama, Mummy tahu Bilal seorang yang confident. Tak takut dapat cabaran nak menghafaz surah-surah baru dan skrip storytelling serentak, tak takut naik pentas besar sorang-sorang tu. Congratulations, baby boy!

Dan of course, thank you, teachers yang percaya dengan Bilal, pilih untuk wakil sekolah untuk kedua-dua kategori hafazan dan storytelling, yang train Bilal, dan prepare macam-macam untuk Little Da'ie Challenge ni utk Bilal dan kawan-kawan.

Pengalaman yang sangat berharga buat Bilal dan Mummy.




Bilal dan Izz






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

09 10