14 Julai 2009

North Malaysia Trip. Day 2

Hari yang baik seharusnya dimulakan dengan bersarapan yer kawan2.. So, untuk hari kedua, mari ke Pekan Rabu (lagi?!) untuk bersarapan. kenapa asyik ke sini? sebab dekat dgn hotel dan sebab dah tau sini konfem ada tempat sarapan, malas nak pikir nak pargi mane.


So,where did we go to on our 2nd Day? it's Perlis, y'all!! It took us more or less 30mins kot nak sampai ke sempadan perlis from Alor Setar melalui Jalan Alor Setar-Kangar yg sgt lah panjang itu.

konpius tak tau nak ke mana dulu. semua2 pun nak pegi.


ok, drive ke Perlis ni memang sangat mencabar. bukan sebab jalan yang teruk or berbukit bukau. bukan juga sbb jalan yang sesak. juga bukan sebab banyak road-bully. tetapi.. susah nak menumpukan perhatian bila kiri dan kanan begini.............


cantik wehhhhhhhhhhh!! KL mana ada!! asyik memuji2 keindahan, Subhanallah.. sampai terganggu kosentrasi.


setelah berdiskusi dengan pengikut2 rombongan, maka kami pun meneruskan perjalanan menuju ke Kaki Bukit untuk ke Wang Kelian. it's shopping timeeee!

kpd sesiape yg xtau, Wang Kelian adalah nama kawasan di Perlis yang bersempadan dengan Satun, Thailand dan mempunyai (btl ke guna mempunyai?) pasar yang sangat la panjang. and on Sundays, you can cross the border without any passport or border pass needed. cool, isnt it? pastu kan, kalau anda2 sekali membeli belah di Wang Kelian atau Satun, anda boleh menggunakan mana2 negara punya matawang. xperlu susah2 mencari pengurup wang ye. mereka menerima seadanya. e.g rm10 = 100baht. cool lagi sekali kan?

at wang kelian

bagi i/c je dia nak scan (dulu xde langsung, skarang ni kene pulak)

now i am at satun, thailand ;)


next, turun dari wang kelian, singgah ke Gua Kelam sbb dia one way je. lalu Gua Kelam pakai jambatan gantung, so basically, jalan je la masuk & keluar semula. (oh teringat memori2 trip to gua tempurung 2001..)


kemudian perjalanan diteruskan ke padang besar. tempat shopping lagi. uhhh~ orang2 perlis memang suke membeli belah kah?

makan pukul 4.00 petang, ok. shoping sakan kat wang kelian x ingat nak makan.


apa saya beli untuk diri sendiri???

chakkk!! ;p

so secara umumnya, perjalanan ke perlis boleh dinamakan sebagai "Shopping Trip". abis kaum2 ibu pusing2 di sini, dah petang. balik Alor Setar. malam tiada aktiviti selain ke Pekan Rabu (again!!) beli kueh2 tradisional (saya beru berkenalan dengan kueh baru nama Bunga Pundak) dan makan malam.

Sekian terima kasih. jumpa lagi dalam episode terakhir nanti.

3 ulasan:

  1. next trip aku nak ikut... x kira..
    huhuhuhuhu...

    BalasPadam
  2. best nyaaa. gua kelam tingat mase gua tempurung eh kak julia. hehehe. rindu gua tempurung. jom jom gi masuk gua lagi :)

    BalasPadam
  3. farahlopez,
    ye la ye la. pegi kumpul cuti ye. dan kumpul duit skali. huhu

    syaza liyana,
    sangat teringat. rindu rindu. :) jom jom pegi lagi.

    BalasPadam

09 10