28 Februari 2024

Projek kerja kayu bersama anak-anak di hujung minggu

I've always loved woodworking. It reminds me of the good times I had with Arwah Atuk helping me with Kemahiran Hidup projects.

Lepas pergi Pesta Bina tahun lepas, selalu juga cakap dekat Daddy, "Jom lah buat kerja kayu dengan the Bees." Daddy memang ada kebanyakan peralatan kerja kayu di rumah termasuklah circular saw dan drill. Cuma masa saja lah yang tak berapa nak ada.

Akhirnya, beberapa minggu lepas, kami berjaya mencari masa dan semangat untuk melakukan projek kerja kayu dengan anak-anak. Kami ajak juga kawan rapat mereka untuk buat bersama-sama.


Potong kayu ikut ukuran yang dibuat

Drill untuk masukkan skru dan buat pemasangan


Sanding untuk kemasan akhir kerja kayu

Rak buku Kakak :D









Kami siapkan satu set kayu yang digunakan untuk buat rak buku untuk setiap orang. Jadi, setiap orang ada peluang mencuba membuat projek kerja kayu masing-masing, dari mengukur sampai lah sanding (kemasan).


Kerja kayu ini mempunyai banyak faedah untuk kanak-kanak. Membuata kerja-kerja kayu dapat meningkatkan koordinasi mata dan tangan, memupuk kreativiti, dan juga meningkatkan kebolehan penyelesaian masalah. Selain itu, ia juga mengajarkan kesabaran dan kecekalan, sebab kadang-kadang kerja kayu memerlukan masa yang lama dan usaha yang gigih.

Jadi, kalau ada kesempatan, janganlah lepaskan peluang untuk melibatkan anak-anak dalam projek kerja kayu juga. Mereka pasti akan menikmatinya dan memperoleh manfaat daripadanya. Selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

09 10