16 Ogos 2010

Upacara Jejak Tanah – Keturunan Rawa

Hari tu, buat pertama kalinya melihat bagaimana upacara jejak tanah bagi bayi mengikut keturunan Rawa iaitu semasa majlis jejak tanah Hadief Zayed. Majlis ni di buat untuk Hadief (dan juga Harris dulu) sebab mengikut keturunan Umi Hadief, my cousin Along.

Mungkin majlis yang dijalankan ini agak simple, tidak se-complete adat yang sebenar seperti zaman dulu-dulu. So sekadar berkongsi dengan mereka-mereka yang juga seperti saya, tak tahu pasal adat ni. Majlis ini dijalankan di rumah nenek saudara Along (Nek Lang) di Kampung Baru.

Bayi keturunan Rawa yang berusia lingkungan 11 – 12 bulan dan sudah pandai berjalan tidak dibenarkan berpijak di atas tanah selagi belum diadakan majlis jejak tanah ni. Dan daripada bacaan, ada juga yang kata bayi2 ni tak boleh memegang bunga, memakai barang kemas dan pelbagai antang-larang lain.

Antara barang2 yang diperlukan untuk majlis jejak tanah ni – bertih, 7 jenis bunga (tak menjalar), daun gelengang, pulut kuning, sepersalinan pakaian kuning utk bayi, ibu kunyit, tepung beras, limau purut, kain kuning, ayam betina yang hidup (untuk bayi lelaki; ayam jantan untuk bayi perempuan), tanah etc.


aDSC06883 aDSC06883 
aDSC06890 7 jenis bunga berwarna dan daun gelenggang atas hamparan kain kuning

aIMG_1819A

Majlis dimulakan dengan bacaan doa untuk Hadief dari kepala hingga ke kaki. Dah habis tu, Hadief dipimpin dan berjalan diatas kain kuning dgn bunga dan daun tu dan disambut oleh Ayah yang tunggu di hujung lagi satu, dan kemudian berpatah balik dan disambut oleh Umi pula. Bacaan doa diulang lagi dan Hadief dipimpin berjalan sekali lagi, langkah ni dibuat 3 kali semuanya. Dan selepas pusingan ke3, Hadief di pimpin berjalan ulang-alik lagi 4 kali, untuk genapkan 7 kali semuanya.

IMG_1835A



IMG_1826A
IMG_1847A
IMG_1828A

Selesai 7 kali Hadief jalan ulang alik atas kain kuning tu, Hadief dicalitkan dengan ibu kunyit dan tanah – kat dahi, dada, tangan dan tapak kaki.

IMG_1852A

Dan akhirnya, kedua-dua belah kaki Hadief di jejakkan di atas tanah.

IMG_1856A

Upacara terakhir dan kemuncak ialah bayi akan disuakan beberapa benda untuk dipilih, dan mengikut kepercayaan, benda-benda ini mewakili beberapa perkara. Terdapat 4 benda yang diletakkan di atas pinggan untuk dipilih iaitu bertih, pulut kuning, bunga hidup dan cincin emas.

Dikatakan, bertih membawa maksud bayi akan petah berkata-kata, pulut kuning membawa rezeki, manakala bunga dan cincin membawa sakit. So selalunya bayi memang cuba tidak disuakan bunga atau cincin.

IMG_1858APulut kuning pilihan Hadief

Dah habis upacara, Hadief dimandikan dengan dimandikan dengan air limau dan tepung beras. Kemudian berpantang tidak boleh jejak atau terkena tanah selama 7 hari, lepas tu baru boleh main tanah.
Untuk lebih senang paham, jom tengok video ni pula.


p/s: Kalau ada sesiapa keturunan Rawa yang masih mengamalkan adat ni dan nak berkongsi mana-mana yang tertinggal, sila lah berkongsi ye. Masa majlis tu teruja tengok Hadief dan tak berapa tumpukan perhatian :P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

09 10