07 November 2018

Taman Tamadun Islam, Kuala Terengganu Terengganu

Masa hari kedua kami jalan-jalan di Terengganu, kami dapat melawat ke Taman Tamdun Islam yang terletak di Pulau Wan Man. Taman Tamadun Islam yang terletak di atas sebuah pulau ni, terdiri dari beberapa bahagian utama, dan yang tarikan yang paling utama dan terkenal adalah Taman Monumen. Taman Tamadun Islam ni terletak lebih kurang 15 ke 20 minit perjalanan dengan kereta dari pusat bandar Kuala Terengganu.

Masa sampai sana, kami beli tiket untuk pakej River Cruise dan Taman Monumen. Oleh sebab river cruise ada jadual, so kami pergi naik river cruise dulu melayari Sungai Terengganu dulu baru masuk ke Taman Monumen. Mummy memang dah lama sangat teringin nak pergi Taman Monumen Taman Tamadun Islam ni sejak dibuka tapi tak berkesempatan nak jejak ke Kuala Terengganu. So, Mummy memang agak excited.


Taman ni menempatkan 22 buah monumen masjid dan bangungan dengan senibina Islam yang terkenal dari seluruh dunia antaranya termasuklah monumen Masjidil Haram, Kubah Batu, Taj Mahal dan Masjid Negara Kuala Lumpur. Walaupun dibina dengan skala kecil, tapi butiran senibina bangunan-bangunan dan masjid ini memang dibuat dengan sangat terperinci.







Monumen salah satu menara Masjid Agung Xi'an, China


Ada sebahagian daripada monumen tersebut terdapat bahagian dalam yang boleh dilawati di mana terdapat pameran tentang pakaian, kebudayaan masyarakat Islam di negara asal bangunan tersebut dan tayangan interaktif mengenai bangunan atau masjid berkenaan.

Tapi sebab masa kami melawat dalam Taman Monumen tu pun dah masuk tengahari, agak panas sikit untuk berjalan sekeliling. Jadinya kami buat keputusan untuk sewa buggy yang disediakan di sana untuk pusing dalam Taman Monumen tu. Kena bayar harga mungkin agak mahal sikit, tapi ok lah dari anak-anak meragam sebab panas dan penat, kan. Selain buggy, ada juga basikal dan trem bergantung pada kapasiti penumpang.

Selain TTI River Cruise dan Taman Monumen, di Taman Tamadun Islam ini juga terletaknya Masjid Kristal yang dikenali dengan kecantikannya tu. Tapi bukan rezeki kami sebab masjid ditutup sementara untuk penambahbaikan. (Hint untuk datang lagi? Hehe)


Masjid Kristal


8 ulasan:

  1. Bestnya tempat ni. Baru tahu. Adik ipar mmg tinggal kat kt. Nanti turun kt boleh datang kat sini lahhh ... best best

    BalasPadam
  2. wa that place seems nice. good to take lotsa pictures at the beautiful place too. you must had fun over there

    BalasPadam
  3. Betul org kata. Dalam Malaysia pun banyak tempat menarik. Tak perlu nak jauh2 kan. Cukup kt malaysia. Jimat n menyeronokkan!!

    BalasPadam
  4. Menariknya tempat ni. Memang dah lama teringin sangat nak jejak ke sini. Last ke terengganu masa zaman sekolah dulu, masa tu tak pandai lagi nak menghargai tau nak fun jerk hihihi

    BalasPadam
  5. Rasanya lama sangat saya tak pergi Terengganu. Last masa sekolah rendah dulu ikut rombongan. Kalau dapat pergi Terengganu keoas ni memang teringin nak datang sini. Tertarik dengan monumen yang ada kat sini.

    BalasPadam
  6. Lama dah tak pergi Terengganu. Nampak binaan monumen sangat real juga. Yang masjid China tu siap ada pokok buluh lagi. Btw, berapa harga tiket nak masuk ya?

    BalasPadam
  7. last uear ke terengganu sempat naik cruise je sbb dah petang. tak sempat nak masuk taman tamadun ni.. rugi rasanya.. next nak pergi balik dan mesti masuk taman tamadun ni..

    BalasPadam
  8. Wow..didn't know that Terengganu has this place! Usually I just go there for island and jetty but now got 1 more place to check out :)

    BalasPadam

09 10